středa 2. února 2011

Cimrologie

Při míchání postsynchronů v hale vedeme nad stolem debaty nad jejich zvukovou a hereckou kvalitou. A docela zřetelně mi z toho vychází pár pravidel, která se týkají akustiky místnosti, a která zkusím zobecnit pro potřeby tohoto blogu. Určitě jste k nim došli také :-)

Jako vztažný dialog uvažujme rozhovor u stolu na zahradě, klidným hlasem, v polocelku:

1) Stojí-li pan Abrhám na počátku v ideální vzdálenosti od mikrofonu, pak všechna jetí která nahrál od mikrofonu dál než bych chtěl, působí v mixu obvykle přirozeněji než ta, která namluvil blíž k mikrofonu než bych chtěl. Protože room, který se s hlasem nahraje, v mixu obvykle zmizí pod nánosy jiných vrstev a zůstane pouze to podstatné, čili měkčí a vyrovnanější barva hlasu.

2) Hraje-li pan Abrhám při postsynchronování opravdu dobře, může si dovolit se od mikrofonu vzdálit ještě víc, než pan Abrhám, hrající blbě.

3) Pokud panu Abrhámovi příliš často upravuji jeho pozici a pravidelně s ním šoupu na můj vysněný mic-sweet spot, pan Abrhám začne hrát hůř.

4) Hranice kam až se může pan Abrhám od mikrofonu vzdalovat není neomezená. Kritický bod, za kterým se panu Abrhámovi ve sluchátkách ozve "stop" je plně vztažený k velikosti a akustické kvalitě naší cimry. Pokud budu postsynchron nahrávat v Moskvě, může jít pan Abrhám metr daleko, možná i dál, aniž bych trpěl. Jeho hlas bude přirozeně kulatý a sykavky vyvážené. (To se tedy jen domnívám, nahrával jsem tam zatím jen ruchy a hudbu) V oranžové režii si metr moc dovolit nemůžu, protože odraz od stěny bude na mikrofonu skoro stejně brzy a stejně silný, jako přímý signál. V Moskvě se odraz vrátí až po obědě.. :-)

5) Kritická blízká vzdálenost, ta nezávisí na akustice, pouze na vkusu zvukaře, neboli ta je objektivně ve všech studiích stejná ... možná jsou ale studia, kde mají tak blbou akustiku, že kritická zadní vzdálenost je blíž, než kritická blízká vzdálenost.. neboli aby to tam člověk natočil, musí jít blíž, než by chtěl a pak má problém, že mu to nejde rozumně zamíchat... marně ořezává výšky a basy a vykrucuje eq.

6) Herec hraje výrazně lépe, pokud režisér je nebo alespoň byl někdy prezidentem.

Je naše oranžová speakrovna dost velká na to, abychom v ní mohli natočit kvalitní postsynchrony? Asi, určitě, nevím, možná (konec citátu) Jenom tam mají herci menší hrací prostor, než v nějaké větší cimře.







2 komentáře:

  1. ..že by jsme tedy u velkých postsynchronních projektů jezdili točit posts na barrandov do brunclíkové haly?

    OdpovědětVymazat
  2. No, kazdopadne to za zkousku stoji

    OdpovědětVymazat